Marknadsföring handlar inte bara om att ha en hemsida och närvaro på sociala medier, det handlar om att veta hur du ska använda olika verktyg för att (beroende på målsättning) få potentiella kunder att hitta och vilja köpa av dig.
Något som är viktigt och samtidigt spännande att tänka på är att ingen någonsin kommer att vara fullärd på marknadsföring. För liksom alla vi människor är olika, finns det lika många strategier att prova på. Men den här guiden ger dig en generell överblick till grundpelare som alla företag bör ha på plats för att för att kunna växa.
1. Grafisk Profil och identitet: Skapa ett starkt varumärke
En logotyp och grafisk profil är som ditt företags ansikte. Det hjälper till att skapa en visuell identitet som folk kommer att känna igen och minnas. Men det handlar inte bara om estetik; det handlar om att kommunicera en personlighet och differentiera dig från konkurrenterna. Ta exempelvis en titt på sportkläder. Varför köper du ett visst märke? Svar: du köper inte bara en logotyp, du köper en livsstil och känsla som passar dig; det vill säga "identiteten" varumärket förmedlar.
2. Marknadsplan: Planera för framgång
Att ha en tydlig marknadsplan är som att ha en karta för din affärsresa. Definiera dina mål, din målgrupp och de strategier du kommer att använda. Det är det som kommer att vägleda dina marknadsföringsinsatser och se till att de är effektiva. Det bästa sättet att börja är att ta en titt på dina konkurrenter eller de företag du ser upp till. Vad tycker du att de lyckas bra/mindre bra med och hitta din egen väg utifrån det.
3. Hemsidan: Din digitala bas
En användarvänlig och genomtänkt hemsida är din digitala bas och ett fantastiskt säljverktyg. Det är navet där alla dina marknadsföringsaktiviteter ska sammanstråla. Det finns oändliga möjligheter till att få kunder via din hemsida, men utmaningen ligger även i att leda besökare till den. Gör du saker rätt med en webbplats, kan du skapa flöden som ger dig ökad lönsamhet av bara farten. Sen är det den perfekta platsen för dina besökare att lära känna ditt företag och utforska dina erbjudanden närmare.
4. Sociala Medier: Engagera och bygg trovärdighet
Sociala medier är inte bara en rad olika plattformar med memes och roliga katter; det är platser fyllda av möjligheter att bygga engagemang och trovärdighet hos din målgrupp. Att dela värdefullt innehåll och "brus" är den perfekta dörren in till din hemsida där du kan konvertera "uppvärmda" besökare till att bli betalande kunder. Grundtipset för sociala medier är att försöka skapa en närmare relation till din målgrupp genom att erbjuda insikt i företaget, erbjuda värde och även självklart sälja dina tjänster. För att lyckas gäller det att fundera ut hur ni vill uppfattas och att vara konsekventa i både vilken typ av innehåll ni delar samt hur ofta.
5. SEO-optimering
Att lägga ner tid på att skapa en snygg och användarvänlig hemsida förstår många värdet av. Dock är det inte alla som vet att det bara är en liten del av jobbet. Att inte lägga ner tid och möda på SEO-optimering skulle kunna liknas vid att man har en brevlåda utan att ha en postadress. Det blir minst sagt svårt för brevbäraren att dela ut posten utan en. Därför är det värt att ställa sig frågan "vad är meningen med att ha en hemsida som ingen kan hitta till?". Med hjälp av verktyg som fokuserar på SEO-optimering kan du även se till att du inte bara är synlig utan också mäter resultat. Då ser du vad som fungerar och kan justera innehåll och data efter behov.
6. Digital annonsering
Digital annonsering är idag nära ett måste för att nå fram i "bruset". Såvida du inte har en verksamhet som är så unik att den helt saknar konkurrenter, så kommer du behöva slåss om en plats i sökresultaten. Här kommer annonsering väl till pass (om du gör det rätt). Precis som alla delar inom marknadsföring krävs det finess och kunskap för att lyckas med en annonsstrategi. Men när det lyckas bra är det ett av de mest effektiva motorerna till att leda besökare till din webbplats.
Sammanfattningsvis bör alla ovan nämnda insatser fungera som en väloljad maskin, där varje del spelar en avgörande roll. Från din hemsida till din logotyp och marknadsplan – allt arbetar tillsammans för att skapa en stark och hållbar närvaro och öka lönsamhet.