top of page

Marknadsföring för nybörjare - Del 1 | 5 steg till att komma igång!

Om du är ny inom marknadsföring och känner att du behöver hjälp att komma igång, så är du på rätt ställe. Denna artikel går igenom några grundläggande steg som gör det enkelt. Men du kanske ändå undrar varför det inte talas om annonsering och hemsidor i den här artikeln? Det är för att precis som när man ska bygga ett hus, måste man bygga upp en stark grund. Häng med, så kommer allt få sin förklaring!


glasögon, anteckningsblock och tangentbord

Marknadsföring för nybörjare - Guide del 1:

Steg 1: Förstå dina potentiella kunder (din målgrupp)

Innan du börjar marknadsföra ditt företag behöver du veta vem du ska "tala" till. Det vill säga att du måste lära känna din målgrupp. Följ dessa enkla steg för att komma igång:

  1. Utgå från dina nuvarande kunder: Vilka är de? Vad gillar de att göra? Vad har du hjälpt dem med? Försök ställa dig i deras skor. (Har du inga kunder än kan du istället skapa fiktiva kunder baserat på ålder, kön, geografisk plats, livsstil, värderingar och intressen. Det ger dig en bra grund att stå på.

  2. Ta hjälp av vänner och bekanta: Bokstavligen! Ställ frågor till dem och lär dig vad dem tycker om och behöver. Då får du många olika infallsvinklar och inte bara positiva. Lägg märke till vilka argument du för till negativ feedback - använd det som inspiration i din kommande innehållsplan för exempelvis sociala medier.

  3. Lista och planera: Gör en lista över allt du lärt dig om dina framtida kunder. Det blir som en karta för din resa!

Steg 2: Bygg ett starkt varumärke

Ett varumärke är som din personliga stil, det som får andra att känna igen dig. Här är hur du bygger ett:

  1. Vad gör dig unik? Vad gör ditt företag speciellt? - fundera ut vad för problem du löser åt din målgrupp. Vilka typer av kunder har du? (kanske problemlöser du på flera olika sätt?). Hur är du som person? - försök spegla det i skrift och innehåll på alla dina kanaler. Är ni ett större företag så är frågan istället "Vem vill ni vara?" - rolig, pålitlig, trygg, tech-savy, etc.

  2. Håll en röd tråd: Tänk på ditt varumärke som en arbetsuniform - håll det enhetligt överallt. Det inkluderar färger, typsnitt, språk, typ av innehåll osv.

  3. Berätta din historia: Alla älskar en bra berättelse. Berätta hur ditt företag startade och väv in era värderingar. Håll sedan detta i bakhuvudet för allt innehåll ni skapar. Dvs. Vad erbjuder du/ni för värde till era kunder?

Steg 3: Skapa en engagerande innehållsstrategi

Innehåll ska vara något som din målgrupp bara inte kan motstå att ta del av. Så här gör du det:


  1. Erbjud något av värde: Att just du har dina kunder är för att något du gör löser ett eller flera problem för dem. Därför är ett fantastiskt sätt att skapa innehåll just detta - dela med dig av din expertis. Det kan exempelvis vara enkla tips som kan underlätta din kunds vardag. Det behöver inte vara svårt eller avancerat.

  2. Bild och videoinnehåll: Ett foto säger mer än tusen ord och en video mer därtill. I dagens samhälle är dessutom tid något av den största bristvaran. Har du därför möjligheten att sammanfatta ditt innehåll med en video, kan detta vara hela skillnaden.

  3. Våga vara kreativ: Var inte rädd för att göra fel eller testa olika sätt att göra saker. Det finns oändligt med sätt att nå ut på, kika lite extra på vad du själv brukar tycka är intressant och på vilket sätt det är förmedlat, sen är det som man brukar säga; "bara att tuta och köra".

Steg 4: Undvik vanliga misstag

När du lär dig något nytt, är det även lätt att göra misstag. Undvik några med hjälp av listan nedan:

  1. Försök inte vara bäst på allt: Du kan inte vara allt för alla. Fokusera på vad du har tid och möjlighet att göra och gör det ibland lite enkelt för dig. Har du inte tid eller kunskap för att sitta och redigera en youtube-video? Prova istället spela in en reel på 30 sekunder. Det kommer finnas dem som älskar det du gör!

  2. Igen - håll en röd tråd: Spreta inte med färger, typsnitt och bildspråk. Det gör det otroligt svårt för din målgrupp att hitta och lära känna dig/ditt företag.

  3. Bli inte för formell: Det är okej att vara professionell, men om du låter som en robot kan det vara svårt för din målgrupp att hålla sig vaken. Var personlig och använd en vänlig ton i ditt innehåll. Positiva budskap har alltid kraftig inverkan, så sprid glädje och inspiration!

Steg 5: Var öppen för feedback

När du pratar med dina potentiella kunder, vänner eller bekanta, lyssna då noga på vad de säger. Det hjälper dig förbättra dina budskap och kanske inspirerar dig till nya infallsvinklar du inte tidigare tänkt på.

Sammanfattning

Marknadsföring kan verka knepigt i början, men har du läst såhär långt, så är du på rätt väg.

Tyckte du denna artikel var av värde för dig? - håll utkik här efter del 2 av Marknadsföring för nybörjare.

martell-creative-logo-icon_web2.png

Missa inte våra bästa marknadsföringstips
– prenumerera på vårt nyhetsbrev idag!

Tack för att du prenumererar!

bottom of page