Content Marketing har idag blivit en väldigt populär strategi för företag och det med all rätt. På grund av den digitala utvecklingen finns det idag en oändlig uppsjö av säljmaterial, strategier, call-to-actions och nyhetsbrev som har direkt intention att "konvertera" (få besökaren att exempelvis köpa, eller fylla i ett formulär). Därför är det inte förvånande att människor blivit bättre på att sålla bort material som vill direktsälja, till innehåll som istället erbjuder värde, helt utan något som helst tvång till köp. Vad föredrar du till exempel?
Content Marketing handlar om just det sistnämnda. Att erbjuda din målgrupp värde och på det sättet bygga en långsiktig relation till dem, då värdet du ger (helt gratis) bygger förtroende och förhoppningsvis, i slutändan, konverterar dem till kund när dem själv känner sig redo. I den här artikeln tittar vi på hur Content Marketing fungerar och hur du kan använda det för att skapa värde för både din målgrupp och ditt företag.
Vad är Content Marketing?
Content Marketing handlar om att skapa och erbjuda värdefullt och relevant innehåll för att attrahera och behålla en tydligt definierad målgrupp. Det är en långsiktig strategi som fokuserar på att bygga en stark relation till målgruppen genom att erbjuda dem information och insikter som de faktiskt vill ha och behöver. På det sättet gynnar det flertalet steg i en marketing- och säljtratt där målet är att få synlighet, utbilda och sedan konvertera. Men det är även gynnsamt för SEO, varumärkeskännedom och som tidigare nämnt, relationsbyggande.
Hur fungerar Content Marketing?
Content Marketing kan fungera på olika sätt beroende på strategin du väljer att använda. Men övergripande bygger det på följande aspekter:
Tydligt definierad målgrupp: Genom att skapa "buyer personas" går det att skapa sig olika bilder av vad din målgrupp värdesätter och letar efter. Det gäller att identifiera deras behov, intressen och problem, så att du kan skapa innehåll som verkligen resonerar hos dem.
Skapande av relevant innehåll: För att kunna skapa relevant innehåll som erbjuder din målgrupp värde kan en metod vara att exempelvis använda sig av Content Pillars och Topic Clusters. På det sättet skapar du tydliga teman att bygga ditt innehåll på, som även blir skalbart och förbättrar din SEO. Se även till att innehållet anpassas efter var i köpresan din målgrupp befinner sig. Genom att erbjuda samma innehåll på olika sätt och på olika plattformar kan du säkerställa att det täcker de flesta stegen i din sälj- och marketing tratt.
Distribuera innehållet: Det är inte bara vad du skapar för innehåll, utan även var du väljer att publicera det som spelar roll för att lyckas med Content Marketing. Det är viktigt att ifrågasätta på vilka sätt och plattformar som din målgrupp kommer vilja ta del av innehållet. Det är alltid bra att använda sig av flertalet kanaler och innehållstyper för att maximera visibilitet. Vissa föredrar exempelvis korta videos, andra föredrar att läsa artiklar. Därför är det bra att ha bredd på hur och var innehållet kan konsumeras för att uppnå bästa resultat.
Engagera och interagera: Att få din målgrupp att interagera med ditt innehåll kan vara bland det svåraste att uppnå. Oavsett om du har en engagerad målgrupp eller ej, är det alltid en bra idé att uppmuntra till interaktion, exempelvis genom att ställa frågor, uppmana till kommentarer och dela användargenererat innehåll. Detta skapar en dialog och stärker relationen med din målgrupp.
Mät och optimera: Det sista men kanske viktigaste steget är att analysera prestandan för ditt innehåll regelbundet. Gör du det kan du lättare identifiera och specificera ditt innehåll genom att lära dig vad som faktiskt fungerar. Genom att lägga tid på detta kan du anpassa din strategi baserat på dessa insikter och i längden spara tid och resurser på att lägga fokus på rätt typ av innehåll.
Är Content Marketing för alla företag?
Ja, content marketing är något som alla företag kan dra nytta av, oavsett storlek eller bransch. Här är varför:
Kostnadseffektivt: Jämfört med traditionell marknadsföring är content marketing ofta kostnadseffektivt och ger en hög avkastning när det görs på rätt sätt.
Bygger långsiktiga relationer: Som tidigare nämnts kan du bygga förtroende och lojalitet hos din målgrupp, vilket leder till långsiktiga kundrelationer.
Flexibelt och skalbart: Content marketing kan anpassas efter ditt företags resurser och mål. Du kan börja smått och utöka din strategi allteftersom du ser resultat.
Hur du tillämpar Content Marketing på ett enkelt sätt
Börja med en plan: Skapa en enkel contentplan som inkluderar dina mål, din målgrupp och vilka typer av innehåll du vill skapa.
Återanvänd och återpublicera: Skapa innehåll som kan återanvändas i olika format och på olika plattformar. Omvandla exempelvis ett blogginlägg på din hemsida till en video eller ett karusell-inlägg på instagram.
Automatisera där det är möjligt: Använd verktyg för att schemalägga inlägg och skicka automatiska e-postkampanjer.
Engagera ditt team: Involvera ditt team i innehållsskapandet. Deras insikter och expertis kan tillföra värdefulla perspektiv.
Håll det enkelt: Du behöver inte skapa avancerat innehåll direkt. Börja med enkla blogginlägg, sociala medier-inlägg och nyhetsbrev. Fokusera bara på att alltid tillhandahålla värde och lösningar på din målgrupps problem.
Sammanfattning
Funderar du fortfarande på hur du kan använda dig av Content Marketing? Kontakta oss, så vägleder vi dig!